Peluang Media Board Game Ludo Prajurit Denjaka Untuk Meningkatkan Disiplin Siswa

Authors

  • Siti Fatimatus Zahro Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Ikke Yuliani Dhian P Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Media Board Game Ludo Prajurit Denjaka, disciplinary behavior

Abstract

Education plays an important role in educating the nation in developing the potential skills possessed by students, one of which is disciplinary behavior. Disciplinary behavior is behavior carried out by students by obeying rules and avoiding violations. But in reality there are still many students who often break the rules and think that breaking the rules is a natural thing. Therefore, it is necessary to encourage students to form a spirit of discipline in managing future behavior by using the Ludo Soldier Denjaka Board Game media. The Denjaka Soldier Ludo Board Game is a strategy board game in which there are the main tasks and values of the Denjaka warrior character which will later lead to material about student discipline behavior.

References

Annisa, F. (2019). Penanaman nilai-nilai pendidikan karakter disiplin pada siswa Sekolah Dasar. Jurnal Perspektif Pendidikan dan Keguruan, 10(1), 69-74

Anjar 2015. https://www.wawasanpendidikan.com/2015/12/macam-macam-disiplin-dalam-kehidupan-sehari-hari.html

Fitriyani, U. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Reinforcement Terhadap Penurunan Perilaku Mmebolos Siswa (Penelitian pada Siswa Kelas XII TKR A SMK Islam Sudirman Grabag Kabupaten Magelang) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Hurlock, Elizabeth B. 1980. Psikologi perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Jordi, D., Dini Faisal, S. D., Ds, M., San Ahdi, M. S., & Ds, M. (2017). Perancangan Board Game Edukatif Tentang Peduli Lingkungan Untuk Anak Usia 7-12 Tahun. DEKAVE: Jurnal Desain Komunikasi Visual, 6(1).

Laksono, D. Y. (2013). Pengaruh Fasilitas Dan Media Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI Di SMA Islam Sudirman Bruno Purworejo (Doctoral dissertation, Pend. Ekonomi).

Martsiswati, E., & Suryono, Y. (2014). Peran orang tua dan pendidik dalam menerapkan perilaku disiplin terhadap anak usia dini. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 1(2), 187-198.

Nasution, R. A. (2017). Penanamana Disiplin dan Kemandirian Anak Usia Dini dalam Metode Maria Montessori. Jurnal Raudhah, 5(2).

Ratminingsih, N. M. (2018). Implementasi board games dan pengaruhnya terhadap hasil belajar bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Pendidikan, 24(1), 19-28.

Rohman, F. (2018). Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah/Madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1). Russiana 2023.

https://yogyakarta.kompas.com/read/2023/03/16/225258478/bolos-sekolah-demi-jalan-ke-yogya-puluhan-pelajar-sma-asal

Utami, M. D., KRISPHIANTI, Y. D., & NINGSIH, R. (2022). Pengembangan Media Board Game Angling Darma Untuk Meningkatkan Displin Diri Pada Siswa Kelas XI SMKN 1 KEDIRI (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Wondal, R., Samad, R., & Kore, D. (2020). Peran permainan ludo dalam mengembangkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(2), 106-116.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Fatimatus Zahro, S., & Yuliani Dhian P, I. (2023). Peluang Media Board Game Ludo Prajurit Denjaka Untuk Meningkatkan Disiplin Siswa. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1392–1398. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3894

Issue

Section

Articles