Profil Motivasi Belajar Siswa Dalam Pjj Di Masa Transisi Pada Siswa Kelas Viii SMPN 4 Gringsing
Keywords:
Learning Motivation, Distance LearningAbstract
The background in this study is the importance of student learning motivation
in PJJ in the transition period in class VIII SMP N 4 Gringsing. The purpose
of this study was to determine the profile of students' learning motivation in
PJJ in the transition period in class VIII SMP N 4 Gringsing. The research
was conducted qualitatively descriptively on 5 participants. The results
showed that not all students had adequate learning motivation. Constraints
on learning equipment make it difficult for students to follow the lesson.
Students have difficulty managing the task at hand and direct themselves to
want to continue learning between difficulties in adjusting to new ways.
Students are not motivated to ask the subject teacher even if they do not
understand the material. Students tend to ask parents or other relatives for
help in doing assignments. Students also tend to give up when they find
difficulties in learning. The suggestion taken is that Guidance and
Counseling Teachers can strengthen students' learning motivation with
basic services to build understanding, grow students' learning motivation
and learning skills.
References
__________________. 2012. Anak BerkesulitanBelajarTeori, Diagnosis dan
Remediasinya. Jakarta: RinekaCipta.
Abdurrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan Bagi Anak BerkesulitanBelajar.
Jakarta: RinekaCipta.
Adi, N. N. S., Oka, D. N., & Wati, N. M. S. (2021). Dampak Positif dan Negatif
Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Imiah
Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 43-48.
Arikunto, Suharsimi. 2007. Manajemen Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Bahar, S. (2020). Permasalahan-Permasalahan Sekolah Menengah Pertama
(SMP) Bunda Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Sebagai Dampak
“Profil Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh”
Di Masa Transisi Pada Siswa Kelas Viii
Pandemi Covid-19. Jurnal Alasma: Media Informasi dan Komunikasi
Ilmiah, 2(2), 217-230.
Daryanto & S. Karim. 2017. Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta:Gaya Media.
Dimyati dan Mudjiono. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, SyaifulBahri. 2002. RahasiaSuksesBelajar. Jakarta: RinekaCipta.
Hallen. 2005. Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Quantum Teaching.
Hamdani. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Bandung : CV. Pustaka Setia.
Hutami, E. R. (2021). KendalaPembelajaran Jarak Jauh Pada Masa
PandemiBagiSiswa Sd, Guru, Dan Orangtua. JurnalIlmiah
WUNY, 3(1).
Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi.
Menteri PANRB Tjahjo Kumolo saat melakukan konferensi
pers terkait kebijakan pencegahan Covid-19 bagi ASN di Jakarta.
Kusumadewi, R. F., Yustiana, S., & Nasihah, K. (2020). Menumbuhkan
kemandirian siswa selama pembelajaran daring sebagai dampak
covid-19 di sd. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 7-13.
Moleong, Lexy J. 2001. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya.
Mugiarso. 2006. Bimbingan dan Konseling. Semarang: Unnes.
Muhammad Thobroni dan ArifMustofa. 2011. Belajar dan
PembelajaranPengembanganWacana dan
PraktikPembelajarandalam Pembangunan Nasional.
Muhibbin, Syah. 2009. Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Pratiwi, N., Mukminin, A., & Masbirorotni, M. (2022). Dampak Pembelajaran
Daring Selama Pandemi Covid-19 Terhadap Perkembangan Afektif
Siswa di SMP IT Nurul Ilmi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).
Prayitno dan Erman Amti. 2004. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling.
Jakarta: Rineka Cipta.
Robandi, D., & Mudjiran, M. (2020). Dampak pembelajaran dari masa pandemi
covid-19 terhadap motivasi belajar siswa SMP di Kota
Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3498-3502.
“Profil Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh”
Di Masa Transisi Pada Siswa Kelas Viii
Rusman, Kurniawan D, dan Riyana C. 2011. Pembelajaran Berbasis
Teknologi Informasi dan Komunikasi: Mengembangkan
Profesionalitas Guru. Jakarta: Rajagrafindo.
Rusman. 2012. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung:
Alfabeta.
Setiadi, G., Sholihun, M., & Yuwita, N. (2020). Peranan Guru Bimbingan
Konseling Dalam Memotivasi Peserta Didik Selama Masa Pandemi
Covid-19 di SMA Darut Taqwa Pasuruan. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan
Konseling Islam, 2(2), 89-107.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT.
Rineka Cipta.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R & D. Bandung:
Alfabeta.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Prenadamedia Group
Teguh, M. 2015. Difusi Inovasi dalam Program Pembelajaran Jarak Jauh di
Yayasan Trampil Indonesia. Jurnal Scriptura, 5 (2), 1-18).
Uruk, F. H. (2021). Menguak Kondisi Motivasi Belajar Siswa dalam
Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi
Penelitian, 1(10), 2227-2234.
Winataputra, Udin S., dkk. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:
Universitas Terbuka Press
Zainal, N. H. (2020). TantanganKebijakanPembelajaran Jarak Jauh Di Era
Pandemi COVID 19. PENCERAHAN, 14(2), 133-151
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.