Upaya Penguatan Strategi Daya Tarik Masyarakat Terhadap “Soto ayam Tamanan Bok Ijo” Melalui Branding Kreatif Dan Inovatif
pdf

Keywords

Branding
Pemberdayaan UMKM
Soto Bok Ijo

How to Cite

Upaya Penguatan Strategi Daya Tarik Masyarakat Terhadap “Soto ayam Tamanan Bok Ijo” Melalui Branding Kreatif Dan Inovatif. (2025). Proceedings of The National Conference on Community Engagement, 2. https://doi.org/10.29407/84d8g272

Abstract

An innovative and creative branding strategy can increase consumer interest in Soto Ayam Tamanan Bok Ijo. In this service activity, we conducted a situation analysis to understand the marketing challenges faced by the merchants, such as the lack of use of digital media. This activity aimed to support the merchants in improving their marketing strategies to increase effectiveness and ease of access for consumers. The steps taken included the creation of a video vlog of directions, website development as a promotional tool, and brand socialisation to the merchants. In addition, this service also supports the idea of Kampung Keren, which aims to improve the identity and competitiveness of local culinary businesses. The results of this activity showed that the strategies implemented had a positive impact, where information about Soto Ayam Tamanan Bok Ijo became more accessible, and the merchants better understood the importance of branding and digital marketing in developing their business.

pdf

References

Afriliani, M. (2024). PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING (APLIKASI GOJEK-GOFOOD) PADA UKM PAK AMIN DALAM MENINGKATKAN PEMASARAN PRODUK PADA MASA PANDEMI COVID-19 SEKOLAH TINGGI ILMU EKONOMI (STIE) PEMBANGUNAN TANJUNGPINANG 2023 SKRIPSI MUTIA AFRILIANI 17612319.

Aris, V., Alam, S., Ashdaq, M., Taufik, M., & Muh. Jamil. (2023). Pelatihan Perancangan Website Profil Kelurahan Bontonompo. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains Dan Teknologi, 2(3), 393–399. https://doi.org/10.55123/abdikan.v2i3.2300

Catyanadika, P. E., Nurfauziah, N., Sutrisno, S., Pradana, H. A., Panuntun, B., & Suratman, A. (2023). UPAYA PENGUATAN EKSISTENSI KAMPUNG WISATA PURBAYAN, KOTAGEDE, D.I.YOGYAKARTA: STRATEGI BRANDING VIDEO PROFIL DAN VLOG. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 356–364. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v4i1.2407

Hermawan, S., Rochmaniah, A., & Arizanda Rahayu, R. (2020). PENINGKATAN PENGETAHUAN DAN KETRAMPILAN UMKM KULINER MELALUI PELATIHAN AKUNTANSI, BRANDING, DAN HALAL FOOD. Seminar Nasional ADPI Mengabdi Untuk Negeri, 1(1). https://doi.org/10.47841/adpi.v1i1.17

Khafidzatu Nadhila, Putri Rizki Nurjanah, & Alivia Nabila Febriana. (2024). Membangun Keberlanjutan UMKM Soto Ayam di Kelurahan Tamanan Berbasis Transformasi Digital. Proceedings of The National Conference on Community Engagement, 1, 95–105.

Latisia, S. (2019). STRATEGI PEMBERDAYAAN USAHA MIKRO, KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DI KOTA KEDIRI. Jurnal Mediasosian : Jurnal Ilmu Sosial Dan Administrasi Negara, 1(2). https://doi.org/10.30737/mediasosian.v1i2.202

Mahadewi, K. (n.d.). Jurnal Informatika dan Komputer (INFOKOM) PERSEPSI PENGUNJUNG KAMPUNG KEREN TERHADAP KEGIATAN KOMUNIKASI PEMASARAN PEMKOT KEDIRI DALAM MEMPROMOSIKAN KAMPUNG KEREN. http://journal.piksi.ac.id/index.php/INFOKOM

mahardika, kalam a, & iriani, ririt. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Cabai Merah di Kota Kediri. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(June), 255–262.

Mulyadi, A., As’ari, H., & Roisul Amin, M. Z. (2025). Pembuatan website e-catalog sebagai branding kampung bunga di lingkungan Lerek Kabupaten Banyuwangi. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(1). https://doi.org/10.28989/kacanegara.v8i1.2561

Pradisti, L., Suparno, C., & Suwanduri, L. (2022). Meningkatkan Kinerja Pemasaran Melalui Digital Content Marketing Dan Transformasi Digital Pada Umkm Makanan Di Banyumas. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi (JEBA), 24(4).

Prakoso, B. D., & Marlena, N. (2020). PENGARUH CITY BRANDING DAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP KEPUTUSAN BERKUNJUNG DI LUMPUR SIDOARJO. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8, 632–638.

Prasetyo Bambang, & Febriani Nufian. (2020). STRATEGI BRANDING Teori dan Perspektif komunikasi dalam bisnis.

Putra, T. W. A., Solechan, A., & Hartono, B. (2023). Transformasi Digital Pada UMKM Dalam Meningkatkan Daya Saing Pasar. Jurnal Informatika Upgris, 9(1). https://doi.org/10.26877/jiu.v9i1.15096

Ulfin, I., Rahadiantino, L., Harmami, H., Ni’mah, Y. L., & Juwono, H. (2022). Sosialisasi Halal dan Pendampingan Sertifikasi Halal untuk UMKM Kelurahan Simokerto. SEWAGATI, 6(1). https://doi.org/10.12962/j26139960.v6i1.14

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Ananda Tri Cahya Ningrum, Irfan Rio Gunawan, Muhammad Budi Prasetyo, Habibie Habibullah Fauzi, Bellty Delincya Evalda Wenda, Andre Darma Putra Mahadika, Shinta Widya Irawan, Issabela Tetania Nur Alivia, Umar Adam Ismail, Lusiana, Muhammad Nur Hidayat, Pasanda Rizky Afitra, Panthera Divandarega, Fery Satria Hutama, Asye Candra Andy Galuh, Linda Dwiyanti