Abstract
MSMEs have an important role in the Indonesian economy, but they still face challenges in promotion and increased sales. This study aims to analyze branding strategies that can increase the competitiveness of MSMEs in Setonopande Village. The methods used in this study include observation, interviews, social media utilization, and visual identity design. The results show that the consistent implementation of google maps branding strategies can increase product visibility and strengthen consumer loyalty. MSMEs that implement this strategy experience increased interaction with customers and sales growth in a certain period of time. The results of this study have implications for improving the economy for MSMEs, increasing market expansion, and increasing consumer loyalty. Therefore, branding education needs to be carried out so that MSMEs can develop.
References
Aliyah, A. H. (2022). (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Ilmu Ekonomi.
Apriliani, R., Rahmaisa, A. C. (2024). Inovasi Media Promosi dan Digitalisasi Sebagai Upaya Pengembangan UMKM Desa Margajaya RW 16. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG.
Astuty, D. A., Maharani, P. N. (2024). Upaya inovatif peningkatan ekonomi lokal melalui optimalisasi umkm opak di desa paya bengkuang. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara. Upaya Inovatif Peningkatan Ekonomi Lokal Melalui Optimalisasi Umkm Opak Di Desa Paya Bengkuang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara.
Bonita, Y. (2022). Pengaruh Label Halal, Kesadaran Halal, Dan Lokasi Terhadap Keputusan Membeli Produk Kuliner Di Sumatera Barat.
Chandra, I., Rizki, S. M., Hakim, M. (2025). Strategi Pemasaran UMKM di Desa Lubuk Enau Melalui Media Banner dan Google Maps. Strategi Pemasaran UMKM Di Desa Lubuk Enau Melalui Media Banner Dan Google Maps.
Indrayani, H., Satriya, C. (2020). Pelatihan Digital Branding dalam Mempromosikan UMKM di Karimunjawa.
Kurniawati, M., Riwu, Y. F. (2023). Pelatihan Personal Branding Dan Digital Literacy Bagi Pelaku Umkm Di Kota Kupang. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 1399-1406.
Maharani, A. R. (2024). (2024). PENGARUH STRATEGI LIVE MUSIC DAN WORD OF MOUTH (WOM) TERHADAP LOYALITAS PENGUNJUNG PADA CAFÉ TALK COFFEE & EATERY KENDAL (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM SULTAN AGUNG SEMARANG). PENGARUH STRATEGI LIVE MUSIC DAN WORD OF MOUTH (WOM) TERHADAP LOYALITAS PENGUNJUNG PADA CAFÉ TALK COFFEE & EATERY KENDAL.
Nugraha, E. S., & Andarini, S. (2023). Optimalisasi Branding UMKM Mikasi Drink Dengan Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Strategi Pemasaran. Optimalisasi Branding UMKM Mikasi Drink Dengan Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Strategi Pemasaran.
Pudjoprastyono, H. (2024). Strategi Branding UMKM “Pentol Jan Larrise” Melalui E-Commerce Di Era Digitalisasi. Journal Of Human And Education (JAHE). Strategi Branding UMKM “Pentol Jan Larrise” Melalui E-Commerce Di Era Digitalisasi.
Riofita, H. (2024). Optimalisasi Platform Digital Sebagai Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan UMKM. Inovasi Makro Ekonomi.
Suka, E. A. A. G., & Lubis, S. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Mempromosikan Produk Homemade Kefir di Kota Medan.
Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Optimalisasi digital marketing dalam meningkatkan branding pada UMKM tempe mbah mul di Desa Purwotani. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Brenada Anggelika Refita Lasytiara, Ahmad Yoga Pratama, Anggun Dwi Oktaviani, Depi Paronaliya, Dinda Rarera, Galeh Febrianto, Moh. Arif Rohmadhon, Niken Dyah Nur Rohman, Nur Ahmadi Thobroni, Rio Agung Dewangga, Risma Zogistiana Nurkholifah, Rose Nur Azimina, Shania Dila Vanesa, Wahyu Dyah Sri Rezeky, M. Akbar Husein Allsabbah, Faisol