Abstract
The presence of the AEC (ASEAN Economic Community) is an integration of countries in the Southeast Asian region in particular, which aims to reduce the gap between ASEAN countries in terms of economic growth. This has led to increased competition between ASEAN countries in terms of products and services which led to disputes. The role of the mediator is very important to resolve consumer disputes. This paper discusses the role of the mediator in terms of the perspective of consumer protection law.
References
Amer, R. (2009). The Association of Southeast Asian Nations’ (ASEAN) Conflict Management Approach Revisited: Will the Charter Reinforce ASEAN's Role? Mechanisms for conflict management within ASEAN. Aseas, 2(2).
ASEAN. (2019). Buku Pegangan tentang Hukum dan Peraturan Perundang-Undangan Perlindungan Konsumen di ASEAN.
Bernada, T. (2017). Upaya Perlindungan Hukum Pada Konsumen Dalam Transaksi E-Commerce Untuk Mendukung Pertumbuhan Ekonomi Digital Di Indonesia. Jurnal Hukum Dan Peradilan, 6(1), 1–24.
Hanifah, M. (2016). Kajian Yuridis : Mediasi Sebagai Alternatif Penyelesaian Sengketa Perdata Di Pengadilan. Jurnal Hukum Acara Perdata ADHAPER, 2(1), 1–13.
Huang, K. B. (2008). The transformation of ASEAN as a third-party mediator in intra-regional disputes of Southeast Asia. Conflict Management, Security and Intervention in East Asia: Third-Party Mediation in Regional Conflict, 147–164. https://doi.org/10.4324/9780203928288
Hulu, A., Dewi Ni, A. A. L. S., & Karma, M. S. (2020). Peran Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (BPSK) dalam Penyelesaian Sengketa Konsumen (Studi Kasus : Putusan BPSK Badung No.01/AP/BPSK/IV/2016). Jurnal Preferensi Hukum, 1(2), 28–32. https://doi.org/10.22225/jph.1.2.2338.28-32
Mamudji, S. (2004). Mediasi Sebagai Alternatif Penyelesaian Sengketa Di Luar Pengadilan. Hukum Dan Pembangunan, September, 194–209.
Nugroho, S. A. (2015). Penyelesaian Sengketa Arbitrase dan Penerapan Hukumnya (1st ed.). Prenada Media Group.
Setiantoro, A., Putri, Fayreizha Destika ; Novitarani, A., & Njatrijani, R. . (2018). Urgensi perlindungan hukum konsumen dan penyelesaian sengketa. Rechts Vinding, 7(1), 1–17.
Sitepu, R. I., & Muhamad, H. (2022). Efektifitas Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Sebagai Lembaga Penyelesaian Sengketa Konsumen Di Indonesia. Jurnal Rechten : Riset Hukum Dan Hak Asasi Manusia, 3(2), 7–14. https://doi.org/10.52005/rechten.v3i2.35
Suryadi, Soedarmoko, S., Tumpa, H., Sutrisno, S., & Nugroho, S. A. (2000). Laporan Penelitian Alternative Dispute Resolution (Penyelesaian Sengketa Alternatif ) Dan Court Conected Dispute Resolution ( Penyelesaian Sengketa yang Terkait Dengan Pengadilan. Proyek Penelitian dan Pengembangan Mahkamah Agung RI.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Retno Sari Dewi, Surjanti Surjanti, Widowati Widowati, Bambang Slamet Eko S, Erly Pangestuti