Impact of Online Learning Policy for Early Childhood Character Building in Tulungagung District
PDF

Keywords

policy impact
online learning
early childhood character formation

How to Cite

Purnawati, L. (2022). Impact of Online Learning Policy for Early Childhood Character Building in Tulungagung District. Proceedings of the International Seminar on Business, Education and Science, 1(1), 189–198. https://doi.org/10.29407/int.v1i1.2607

Abstract

The government's quick action in dealing with the COVID-19 pandemic in education, especially in early childhood, will significantly impact the nation's next generation. The success of character education in early childhood is the foundation for the formation of the character of the life of the government and state. Changes in learning from face to face to online certainly impact the construction of the character of early childhood. The impact will be used as an evaluation of the policies needed by the community in the future. Qualitative methods were used, and data were collected through interviews and documentation, where the technique used was purposive sampling.

https://doi.org/10.29407/int.v1i1.2607
PDF

References

Afrilia, H., & Indriya, I. (2020). Internalisasi pendidikan karakter islami anak ditengah pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 46–52.

Andriyani, V. (2022). Analisis Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Di Mi An-Nashriyyah. Universitas Muhammadiyah Malang.

Azizah, M. L. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Keagamaan di MI Muhammadiyah Braja Asri Kecamatan Way Jepara Kabupaten Lampung Timur. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.

Burhanudin, B. (2021). Inovasi Guru dan Orang Tua dalam Pembelajaran Daring di Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1).

Desrinelti, D., Afifah, M., & Gistituati, N. (2021). Kebijakan publik: konsep pelaksanaan. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 83–88.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.

Hadi, I. A. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Lembaga Formal. Jurnal Inspirasi–Vol, 3(1).

Hafidati, P. (2021). Kebijakan Publik Terhadap Pendidikan Di Indonesia Pada Masa Pemerintahan Orde Reformasi. Jurnal Magister Ilmu Hukum, 5(1), 40–48.

Hakim, L., Rochima, E., & Wyantuti, S. (2021). Implementasi Kebijakan dan Realisasi Rencana Tata Ruang Kec. Garut Kota di Kab. Garut: Studi Analisis Kebijakan. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik, 12(2), 163–175.

Hasbi, M., & Maryana, M. (2019). Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter Pada Pendidikan Anak Usia Dini (N. Suwaryani, P. Parakasi, AA Mangunwibawa, J. Jakino, A. Susanto, AD Darnis, & S. Untoro (eds.)). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini da.

Hidayah, D. S. N. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini melalui Metode Bermain Peran Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak An-Nahl Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Idris, M. H. (2016). Karakteristik Anak Usia Dini. Permata: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 37–43.

Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 1–12.

Lestari, S. O., & Kurnia, H. (n.d.). Peran pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter.

Ma’ruf, M. F. (2020). Implementasi Permendikbud Nomor 20 tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Dewantara: Media Komunikasi, Kreasi Dan Inovasi Ilmiah Pendidikan, 6(2), 93–102.

Nisa, I. K., & Muchsin, S. (2021). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN DARING PADA PROGRAM BELAJAR DARI RUMAH BAGI SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI GADANG 01 KOTA MALANG. Respon Publik, 15(8), 38–43.

Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.

Purnama, S. (2016). Metode penelitian dan pengembangan (pengenalan untuk mengembangkan produk pembelajaran bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19–32.

Purnawati, L. (2020). Peranan Pemerintah Desa dalam Menangani Konflik Peternakan Ayam Broiler di Desa Pucanglaban Kabupaten Tulungagung. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 19(2), 229–243. https://doi.org/10.35967/njip.v19i2.117

Purnawati, L. (2019). Nationalism civil society: a challenge to the existency of state. International seminar, 1, 48–58.

Purwanto, A. (2018). Bab II Kajian Pustaka Gastropoda. Jurnal Pendidikan, 84(5), 487–492.

Ramdhani, A., & Ramdhani, M. A. (2017). Konsep umum pelaksanaan kebijakan publik. Jurnal Publik, 11(1), 1–12.

Sri, A. (2020). Penerapan Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Pada Anak Usia Dini Selama Pandemi Virus Covid-19 Di Kelompok A Ba Aisyiyah Timbang Kecamatan Kejobong Kabupaten Purbalingga. IAIN Purwokerto.

Wardhani, I. S. (2020). Peranan Orang Tua Dalam Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar (Penelitian Kualitatif di Sekolah Dasar Negeri Cikapundung 02 dan Sekolah Dasar Negeri Palalangon). FKIP UNPAS.

Widia, W. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Talang Padang Tanggamus. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Laily Purnawati

Downloads

Download data is not yet available.